09 April 2018

Things that I learned...

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Saya sebenarnya dalam pertengahan semester tahun pertama degree. Suasana berbeza berbanding asasi. 'Work load' bertambah, for sure. Tetapi saya belajar banyak benda sepanjang degree ni. Cuma nak kongsi sikit. Sikit je tak banyak.
Probably, we might had questioned everything that happened in our life.
Remember "Everything happens for a reason".
Pertama, hubungan dengan orang sekeliling yang sentiasa bersama dahulu mungkin kini agak renggang.
Kedua, tak mudah untuk puaskan hati semua orang. Sis cuba tapi masih tak mampu.
Ketiga, berurusan dengan orang lain negara ni nampak mudah tapi kalau tak kena caranya T_T (susah juga hehe)
Keempat, semakin menginjak dewasa, kita semakin tak kisah sebenarnya sama ada orang sekeliling masih ingat pada tarikh hari lahir kita atau tidak. Tiada sambutan, cuma ingatan dan doa sahaja yang diharapkan. (few days back experience)
Kelima, stress perlu dikawal. Kenapa? Saya perhatikan jika kita gagal kawal stress kita, semua akan mess up. Lepas itu, mulalah merungut, tak tahan dengan dugaan dan beban yang sedikit. 
Ok cop, ini yang terakhir. Mungkin masa sekolah dulu saya sangatlah keras kepala dengan famili. Tapi akhir-akhir ini, rasa bermacam rasa ada. Rasa risaukan famili, sedih, ambil berat dll. menebal! 
Ye, rasa itu menebal. Tambah-tambah kalau dapat berita ahli keluarga dah pergi tinggalkan dunia atau masuk wad. Sis cannot la. I am so far away and all this things happened. T_T
Tapi semua kehendak Allah, kita harus redha.
Cara cakap macam pandai-pandai je kan? Ini cuma berdasarkan pengalaman saya je. Setiap orang mengalami benda yang berbeza kan? Apa-apa pun jaga diri semua!

No comments:

Post a Comment

Sahabat